پنج شنبه ٠٣ مهر ١٣٩٩-
تکمیل آنلاین پرسشنامه پیمایش نوآوری

با سلام؛

پرسشنامه‏‎ای که در اختیار شما قرار دارد، مربوط به طرح ملی پیمایش نوآوری ایران میباشد که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح بیش از 3000 بنگاه کشور در حال برگزاری است. پيمايش نوآوري يکي از مهمترين ابزارها جهت جمع‌آوري داده‌ها و رصد نوآوري در سطح بنگاه‌ها مي‌باشد که مي‌تواند زمينه را براي تصميم‌سازي و اتخاذ سياست‌هاي صحيح و توانمندساز فراهم سازد. خواهشمند است با توجه به اهميت موضوع و نقش آن در سياستگذاري و هدايت جريان نوآوري در سطح بنگاه، با ارائه اطلاعات دقيق و صحيح، ما را در انجام هر چه بهتر اين طرح ياري نماييد. لازم به ذکر است که اطلاعات ارائه شده از سوی شما تنها در تحلیلهای مربوط به طرح ملی پیمایش نوآوری ایران مورد استفاده قرار میگیرد. پرسشنامه حاضر به گونهای طراحی شده است که برای تکمیل آن به بیش از یک ساعت زمان نیاز نخواهید داشت. شما میتوانید هر گونه سوال يا ابهام درمورد مندرجات پرسشنامه و نحوه تکمیل آن، به راهنمای تکمیل پرسشنامه پیمایش نوآوری ایران که در پیوست آمده است مراجعه و یا از طريق تماس با شماره 83532294 و ایمیل innosurvey@isti.ir با ما در ميان بگذاريد.

پیشاپیش از همکاری شما متشکریم.


نماینده شرکت، مدیر یا یکی از مسئولین شرکت است که از یک سو اطلاعات کافی از فعالیت­‌های شرکت را در اختیار دارد و از سوی دیگر رابط شرکت با دبیرخانه پیمایش نوآوری ایران است.

مشخصات نماینده شرکت

نام: * نام خانوادگی: *
سمت: * ایمیل: *
تلفن ثابت: * تلفن همراه: *

1- اطلاعات عمومی شرکت

نام شرکت * سال تأسیس * شماره ثبت شرکت *

محل استقرار شرکت:

پارک علم و فناوری مرکز رشد شهرک صنعتی شهرک فناوری شهرک‌های تخصصی (سلامت، کشاورزی و ...) سایر

آدرس شرکت:

*
کد پستی: * تلفن: *
فکس: * زمینه اصلی فعالیت: *

1-1- با توجه به جداول زیر، نوع مالکیت و نوع وابستگی شرکت را مشخص نمایید. (در صورت علامت زدن گزینه سایر ، نوع آن قید گردد.)

نوع مالکیت

سهامی عام

سهامی خاص

مسئوليت محدود

تعاونی

سایر:

نوع وابستگی

وابسته به دستگاه‎های دولتی

وابسته به نهادهای عمومی، سازمان‎های عمومی غیر دولتی و بنیادها

نمایندگی یا وابستگی به شرکت‎های خارجی

سایر:



1-2. آیا شرکت شما زیرمجموعه یک شرکت هلدینگ/ سازمان مادر می باشد؟ بله خیر
در صورتی که شرکت شما جزو یک هلدینگ می­‌باشد، نام هلدینگ/ سازمان مادر را ذکر نمایید

1-3. در صورتی که ماهیت شکل­‌گیری شرکت شما بر اساس مشارکت بوده است، در جدول زیر نوع مشارکت و نام شرکت یا شرکت­‌های همکار را مشخص نمایید. (در صورت وجود بیش از یک همکار، نام هر کدام به صورت جداگانه در جدول ذکر گردد.)

نوع مشارکت

بلی

نام شرکت همکار

کشور محل استقرار شرکت همکار

ایجاد بر اساس سرمایه گذاری مشترک

ایجاد بر اساس قرارداد لیسانس و فرانشیز

انتقال دانش فنی از شرکت­‌ها/ موسسات دیگر

ماهیت شکل­‌گیری شرکت بر اساس مشارکت نمی‎باشد.

1-4. لطفا مجموع فروش کالا و خدمات شرکت در طول سال‎های 1391 تا 1393را در کادرهای زیر ذکر نمایید.

سال 1391
سال 1392
سال 1393

1-5. فروش کالاها و خدمات شرکت شما در بین سال­‌های 1391 تا 1393، در کدامیک از بازارهای جغرافیایی زیر انجام پذیرفته است؟ (انتخاب بیش از یک مورد مجاز می­باشد. موارد زیر در صورتی به عنوان بازار شرکت شما به حساب می­‌آید که حداقل 5 درصد از فروش شرکت در سال 91 تا 93 مربوط به آن بازار باشد).

استان محل استقرار شرکت

سایر استان­های کشور

کشورهای همسایه

سایر کشورهای آسیا و اقیانوسیه

کشورهای آفریقایی

کشورهای اروپایی

کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی

در صورت صادرات محصولات به سایر کشورها، نام 5 کشوری که بازار اصلی صادرات شرکت شما می­‌باشند را به ترتیب ذکر نمایید.

1-6. آیا شرکت دارای مجوز دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری می‌باشد؟ بله خیر

در صورت پاسخ مثبت به سوال فوق، نوع مجوز دریافت شده را مشخص نمایید.

نو پا صنعتی توليدي در صف بررسی

2. نوآوری در محصول (کالا و یا خدمات)

نوآوری در محصول، تولید و ارائه‌­ی کالا یا خدمت جدید و یا بهبود محصول قبلي می‌باشد. از جمله نوآوری­‌های محصولی می‌­توان به خلق کالا یا خدمت جدید، تغییر در کاربری محصول موجود، تغییر در اجزای محصول و زیرسیستم‌های آن و غیره اشاره نمود. 

 کافی است نوآوری مدنظر برای شرکت شما جدید و قابل توجه باشد و ضرورتی به جدید بودن آن در بازار نیست.

توجه شود که در این پرسشنامه، "محصول"، شامل "کالا و خدمات" می­‌باشد.

2-1. در طول سال­‌های 1391 تا 1393، کدام یک از فعالیت­‌های زیر در شرکت شما به انجام رسیده است؟ (فروش مجدد محصولات جدید و یا ایجاد تغییرات ظاهری، در این سوال مدنظر نیست) در صورت نداشتن اطلاعات (-) را وارد نمایید.

نوآوری محصولی

تعداد

عرضه محصولات جدید

ایجاد بهبود قابل توجه در محصولات موجود

در صورت عدم انجام نوآوری در محصول به بخش 3 بروید،

در غیر این صورت به ادامه سوالات پاسخ دهید:

2-2. کدامیک از موارد ارائه شده در جدول زیر در مورد نوآوری در محصولات (کالا و خدمات) در شرکت شما صدق می­‌کند؟ (در صورت تنوع محصول و انتخاب‌ها، انتخاب همزمان چند گزينه نيز صحيح مي‌باشد).

منظور از موسسات دیگر، شرکت­های زیرمجموعه، شرکت­های متعلق به گروه همکار در هلدینگ، نهادهایی مانند دانشگاه­ها، موسسات پژوهشی، موسسات غیرانتفاعی و ... می­باشد.


نوآوری در کالاها

نوآوری در خدمات

کليه فرايندهاي مربوط به نوآوری محصولات توسط خود شرکت انجام شده است.

شرکت با مشارکت سایر شرکت­‌ها و موسسات در محصول خود نوآوری داشته است.

شرکت با ارائه نسخه جدید از محصولات موجود در بازار با هدف تطبیق با نیازهای مشتریان و بازار به نوآوری اقدام نموده است.

نوآوری در محصول توسط شرکت یا موسسات دیگر انجام شده است و شرکت شما آن محصول را در سبد محصولات خود و با برند خود به بازار ارائه نموده است.

2-3. کدامیک از گزینه­‌های زیر در مورد جدید بودن نوآوری محصول/ محصولات شما صدق می‌­کند؟

نوآوری برای شرکت جدید بوده است نوآوری برای بازار جدید بوده است

2-4. در صورت امکان تخمینی از سهم درآمد شرکت از هر یک از انواع نوآوری محصولی خود را در جدول زیر ارائه کنید.

جدید بودن نوآوری محصول/ محصولات

درصد از درآمد کل

محصول/ محصولات جدید برای شرکت

محصول/ محصولات جدید برای بازار


3. نوآوری در فرایند (فرایندهای تامین، تولید و پشتیبان)

نوآوری در فرآیند عبارتست از استفاده از فرآیندهای تولیدی، روش‌­های توزیع یا فعالیت­‌های پشتیبان* جدید و یا ایجاد بهبود قابل توجه در فرایندهای موجود. کافی است نوآوری مدنظر برای شرکت شما جدید و قابل توجه باشد و ضرورتی به جدید بودن آن برای بازار نیست.

* منظور از فعالیت­‌های پشتیبان فعالیت­‌هایی چون نگهداری و تعمیرات، حسابداری، مدیریت کیفیت و ... می‎باشند.

3-1. در طول سال­‌های 1391 تا 1393، شرکت شما کدام یک از فعالیت‎های زیر را انجام داده است؟

ایجاد روش­‌های جدید یا بهبود اساسی در روش­‌های موجود ساخت و تولید محصولات/ خدمات

ایجاد روش‌­های جدید یا بهبود اساسی در فرآیندهای موجود زنجیره تأمین و توزیع (مانند تدارکات، تامین مواد اولیه، توزیع کالا، خدمات پس از فروش و ...)

ایجاد روش­‌های جدید یا بهبود اساسی در فرآیندهای موجود پشتیبان (مانند فرآیندهای سیستم نگهداری و تعمیرات، حسابداری، مدیریت کیفیت، عملیات خرید و ...)

در صورت عدم انتخاب گزینه های فوق

به بخش 4 در صفحه بعد بروید، در غیر این صورت ادامه دهید

3-2. نوآوری در فرآیند در شرکت شما چگونه انجام شده است؟

کليه فرآيندهاي مربوط به نوآوری فرآیندی شرکت توسط خود شرکت انجام شده است.
شرکت با مشارکت سایر شرکت­‌ها و موسسات در فرآیند خود نوآوری داشته است.
شرکت با اصلاح و یا تطبیق فرآیندهای ارائه شده توسط سایر شرکت­‌ها یا موسسات دیگر با نیازهای خود یا بازار، نوآوری فرآیندی را ارائه نموده است.
فرایند توسط سایر شرکت­‌‌ها یا موسسات ارائه شده است و شرکت شما برای نخستین بار از آن استفاده کرده است.

3-3- کدامیک از گزینه‌­های زیر در مورد نوآوری فرآیندی شما صدق می‌­کند؟

نوآوری برای شرکت جدید بوده است

نوآوری برای بازار جدید بوده است

4. فعالیت­‌های نوآورانه و هزینه­‌های مرتبط با نوآوری در محصول و فرآیند

4-1. در طول سال‌­های 91 تا 93، شرکت شما کدامیک از فعالیت­‌های زیر را در راستای ارائه محصولات/ فرآیندهای نوآورانه به انجام رسانیده است؟ (لطفاً در پاسخ به این سوال، فعالیت‌­های به اتمام رسیده، فعالیت­‌های در حال انجام و فعالیت­‌هایی که ناتمام مانده­اند را مدنظر قرار دهید)

(تعریف تحقیق و توسعه: ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ­ﻫﺎي ﻣﻨﻈﻢ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­رﻳﺰي ﺷﺪه‌اي اﺳﺖ ﻛﻪ با ﻫﺪف ﮔﺴﺘﺮش داﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮد، دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻳﺎ روش­‌های ﺟﺪﻳﺪ، ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻳﺎ ﻧﻮآوري در زﻣﻴﻨﻪ­ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ انجام می‌گیرد.)


بلی

خير

تحقق و توسعه

درون شرکتی

تحقیق و توسعه در داخل شرکت شما و بدون مشارکت هیچ همکار بیرونی انجام می گیرد.

تحقیق و توسعه به عنوان یک واحد سازمانی در شرکت شما وجود دارد.

تحقیق و توسعه به صورت پیوسته (و نه منقطع و موردي) در شرکت شما انجام می­شود.

تحقیق و توسعه مشارکتی

شرکت فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه خود را با مشارکت افراد، شرکت­ها یا موسسات بيروني (و یا شرکت‌­های عضو هلدینگ شما) به انجام رسانيده است.

خرید دانش فنی از بنگاه‎ها و سازمان­های دیگر

تولید تحت لیسانس، خرید حق امتیاز اختراعات (ثبت شده و یا ثبت نشده)، خرید دانش فنی  (Know-how)، خرید دانش فنی به صورت کپی­ رایت، و سایر اقسام دانش از بنگاه­‌ها و سازمان­‌های دیگر به منظور تولید محصول جدید یا بهبود یافته (بدون اینکه در مرحله تحقیق و توسعه مشارکت داشته باشید).

خرید ماشین‌آلات، ابزارها، تجهیزات و نرم­‌افزارها

خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته، که از آن­‌ها اختصاصاً به منظور تولید محصول جدید یا بهبود محصولات موجود استفاده می­‌شود.

آموزش افراد برای انجام فعالیت‌های نوآورانه

آموزش کارکنان شرکت­ به منظور توسعه و یا ارائه محصولات جدید یا بهبود یافته (آموزش توسط خود شرکت یا با انعقاد قرارداد توسط دیگران انجام می‌گیرد).

معرفی نوآوری­‌ها به بازار

فعالیت‌هایی که توسط شرکت یا با مشارکت همکار بیرونی، به منظور معرفی نوآوري‌ها به بازار و از طریق روش‌هايي همچون مطالعات بازار و بازاریابی برای معرفی نوآوری­‌ها انجام می‌پذیرد.

طراحی

فعالیت‌هایی که توسط خود شرکت یا با مشارکت همکار بیرونی، و با هدف دست­یابی به طراحی جدید که منجر به تغییر در شکل و ویژگی‌­های ظاهری محصولات و خدمات می‌­شود، انجام می شود.

سایر

سایر فعالیت‌هایی که توسط خود شرکت یا با مشارکت همکار بیرونی انجام می گیرد و به نوعی با ساخت و بهبود محصول و فرایند جدید مرتبط هستند؛ مانند انجام مطالعات امکان‌سنجی، تست محصول، خريد نرم‌افزارهای روتین و معمول، تجهیز شرکت، فعالیت‌های مهندسی و ...

4-2. در صورت امکان هزینه­ های تخمینی صرف شده در بازه سال 91 تا 93 به منظور هر یک از اقسام تحقیق و توسعه زیر را مشخص نمایید (بر حسب میلیون ریال).



میزان هزینه تخمینی

تحقق و توسعه درون شرکتی

تحقیق و توسعه در داخل شرکت شما و بدون مشارکت هیچ همکار بیرونی انجام می­گیرد.

تحقیق و توسعه مشارکتی

شرکت فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه خود را با مشارکت افراد، شرکت‎ها یا موسسات بيروني به انجام رسانيده است.

خرید دانش فنی از بنگاه­‌ها و سازمان‌های دیگر

تولید تحت لیسانس، خرید حق امتیاز اختراعات (ثبت شده و یا ثبت نشده)، خرید دانش فنی ، خرید دانش فنی به صورت کپی رایت، و سایر اقسام دانش از بنگاه‌­ها و سازمان­‌های دیگر به منظور تولید محصول جدید یا بهبود یافته (بدون اینکه در مرحله تحقیق و توسعه مشارکت داشته باشید).

خرید ماشین‌آلات، ابزارها، تجهیزات ونرم‌­افزار ها

خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته، که از آن­‌ها اختصاصاً به منظور تولید محصول جدید یا بهبود محصولات موجود استفاده می­‌شود.

4-3. در این قسمت، نهادهای حامی و نوع حمایت­‌های که در طول سال‌های 1391 تا 1393 شرکت‌ شما در انجام فعالیت‌های نوآورانه خود از آن­‌ها استفاده نموده است را مشخص کنید

الف) با توجه به جدول زیر، در مقابل عنوان نهادی که از کمک­‌های مالی و غیر مالی آن استفاده کرده‌اید علامت بزنید(امکان انتخاب بیش از یک مورد نیز وجود دارد.)

عنوان نهاد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (واحدهای وابسته یا ستادهای توسعه فناوری)

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق‌­های پژوهش و فناوری و سرمایه‌­گذاری خطرپذیر

وزارتخانه‎ها و دستگاه‌های زیر مجموعه

بخش‌های دفاعی و نظامی

بانک‌­ها

نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای

سایر

ب) نوع کمک دریافتی شرکت خود را در جدول زیر مشخص کنید(امکان انتخاب بیش از یک مورد از موارد زیر نیز وجود دارد.)

انواع کمک‎ها

تسهیلات بلاعوض

معافیت یا تخفیف گمرکی

وام بدون بهره (با کارمزد)

معافیت یا تخفیف بیمه

وام با نرخ ترجیهی

واگذاری طرح­‌ها و پروژه­‌های خدماتی و تولیدی به شرکت­‌های ایرانی
وام عادی(بهره‌های متعارف بانکی)

ارائه مشوق­‌های صادراتی کالا و خدمات

ارائه ضمانت نامه

سرمایه گذاری خطر پذیر و مشارکت

معافیت یا تخفیف مالیاتی

تضمین خرید از طریق لیزینگ و ...

سایر موارد

ج) در صورت عدم بهره‌­گیری از حمایت­‌ها و مشوق­‌های فوق، دلایل آن را مشخص نمایید.

شرکت از مشوق‌ها و حمایت­‌های در دسترس آگاه نمی‌­باشد.

فرآیندهای دریافت حمايت‌هاي فوق بسیار پیچیده و زمانبر است.

مشوق‌ها و تسهیلات ارائه شده، حوزه‌هاي فعالیتی شرکت را پوشش نمی‌دهد.

مشوق‌ها و تسهيلات ارائه شده، اثربخشي و کفايت لازم را ندارند.

سایر موارد:

5. " منابع اطلاعاتی " و " همکاری­‌ها " برای نوآوری­‌های محصولی و فرایندی

5-1. با توجه به جدول زیر، در صورت استفاده از هر کدام از منابع اطلاعاتی زیر به منظور اخذ ایده جهت نوآوری­‌های جدید یا تکمیل پروژه‌­های نوآورانه، میزان اهمیت آن­‌ها در انجام فعالیت­‌های نوآورانه شرکت خود را مشخص نمایید.

نوع منابع اطلاعاتی

منابع اطلاعاتی

میزان اهمیت

بسیار زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم

عدم استفاده

منابع داخلی

منابع اطلاعاتی داخل شرکت یا شرکت­‌های عضو هلدینگی که شرکت شما عضو آن می­‌باشد

منابع اطلاعاتی بازار

تأمین‌کنندگان تجهیزات، مواد اولیه، اجزاء، یا نرم­‌افزار

مشتریان مربوط به بخش خصوصی

مشتریان مربوط به بخش عمومی/ دولتی

رقبا یا سایر شرکت­‌های فعال در حوزه فعالیتی شرکت

شرکت­های ارائه دهنده خدمات مشاوره­ای و آزمایشگاهی

نهادهای تحقیقاتی و آموزشی

دانشگاه­‌ها و دیگر نهادهای آموزشی

نهادهای تحقیقاتی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی

سایر منابع اطلاعاتی

کنفرانس­‌ها و نمایشگاه­‌ها

سایت­‌ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی

5ـ2. آیا در طول سال­‎های 1391 تا 1393 شرکت شما در فعالیت­‎های نوآورانه خود با سایر شرکت­‎ها همکاری داشته است؟

نوع همکار

همکار

میزان اهمیت

خیلی زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم

عدم استفاده

همکاران داخلی

شرکت‎های عضو هلدینگی که شرکت شما عضو آن می‏‌باشد

همکاران فعال در بازار

تأمین‌کنندگان تجهیزات، مواد اولیه، اجزاء، یا نرم‌­افزار

مشتریان مربوط به بخش خصوصی

مشتریان مربوط به بخش عمومی/ دولتی

رقبا یا سایر شرکت­‌های فعال در حوزه فعالیتی شما

شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره­ای و آزمایشگاهی

نهادهای تحقیقاتی و آموزشی

دانشگاه‌­ها و دیگر نهادهای آموزشی

نهادهای تحقیقاتی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی


6. هدف­‌های شرکت از نوآوری در محصول و فرآیند

6-1. در طول سال‌های 91 تا 93، میزان اهمیت هر کدام از استراتژی­‌های زیر در فعالیت‌های نوآورانه شرکت شما، به چه میزان بوده است؟ (اگر شرکت شما در این مدت، چندین نوآوری در محصول و فرآیند داشته است همه آن‌ها را در نظر بگیرید.)

استراتژی

زیاد

متوسط

کم

نامشخص

تنوع بخشی به کالاها و خدمات

جایگزین کردن محصولات و فرآیندهای قدیمی و منسوخ

ورود به بازارهای جدید و یا افزایش سهم شرکت در بازار

بهبود کیفیت کالاها و خدمات

افزایش انعطاف­‌پذیری برای تولید کالاها و یا ارائه خدمات

افزایش ظرفیت تولید کالا و خدمات

کاهش هزینه‌­های نیروی کار

کاهش هزینه­‌های مواد اولیه و انرژی

کاهش اثرات زیست­ محیطی

بهبود سلامت و ایمنی کارکنان

تأمین کالا و خدمات استراتژیک برای کشور (غذایی، دفاعی و امنیتی، سلامت)

7. موانع فعالیت­‎های نوآورانه

7-1. آیا در طول سال‌های 1391 تا 1393، شرکت شما فعالیت نوآورانه‌ای داشته که موقتاً متوقف و یا برای همیشه کنار گذاشته شود؟

7-2. در طول سال‌های 1391 تا 1393، هر کدام از عوامل زیر تا چه اندازه مانع فعالیت‌­های نوآورانه شرکت شما بوده ­است؟

موانع فعالیت­‌های نوآورانه

درجه اهمیت
زیاد
متوسط

کم

نامشخص

عوامل مالی

کمبود منابع مالی شرکت

بالا بودن هزینه‌ها­ی نوآوری

کمبود منابع بیرونی (خارج از شرکت) تامین مالی

عوامل سازمانی

عدم وجود ساختار سازماني مناسب و حامي فعالیت نوآورانه

عدم وجود استراتژی مشخص در شرکت

عدم وجود مدیریت پروژه تحقیق و توسعه محصول

عدم توانمندی در مدیریت زنجیره تأمین

کمبود نیروی انسانی واجد شرایط در شرکت

عدم وجود دانش کافی نسبت به حوزه فناورانه فعالیت شرکت

عدم داشتن شناخت مناسب نسبت به بازار

عوامل مربوط به محیط کسب و کار

عدم سهولت دسترسی به همکار بيروني مورد نیاز در فرآیند نوآوری

تسلط چند شرکت بر بازار و عدم امکان رقابت

عدم اطمینان از وجود تقاضا برای نوآوری در بازر

عدم انعطاف‌پذیری کافی مقررات و استانداردها

عدم کارایی سیاست‌­های بازرگانی (گمرکی، تعرفه­ای و ...)

عدم دسترسی به مواد اولیه، تجهیزات، آزمایشگاه‌ها و سایر ملزومات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای نوآوری

کمبود شرکت­‌های مشاوره‌ای، حمایتی، و ارائه دهنده خدمات پشتیبانی نوآوری (شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی، خدمات حقوقی و ...)

عدم ضرورت انجام نوآوري براي شرکت

عدم نیاز به نوآوری جدید، به سبب وجود محصولات و نوآوری‌های قبلی

در صورت وجود موانعی غیر از موارد فوق، لطفاً آن‌ها را ذکر نمایید:

8. نوآوری سازمانی

نوآوری سازمانی: نوآوری سازمانی استفاده از روش­‌های سازمانی جدید در فعالیت‌­های تجاری کسب و کار، همکاری­‌ها و تعاملات شرکت است به گونه‌­ای که قبلا استفاده نشده است.

نکته قابل توجه در نوآوری سازمانی این است که باید متاثر از تصمیمات استراتژیک سطح مدیریتی بنگاه باشد.

نوآوری سازمانی شامل خرید و یا اکتساب سایر شرکت­‌ها نمی­‌شود.

8-1. در طول سال­‌های 1391 تا 1393، شرکت شما کدام یک از فعالیت­‌های زیر را انجام داده است؟

انواع نوآوری سازمانی

فعالیت­‌های جدید کسب و کاری برای ساماندهی فرآیندها و رویه­‌ها (مدیریت زنجیره تآمین، مهندسی مجدد کسب و کار، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت و ...)

استفاده از روش‌­های جدید تقسیم کار و تصمیم­‌گیری از قبیل استفاده از نظام جدید تقسیم مسئولیت، استفاده از کار تیمی، تمرکززدایی، تفکیک یا ادغام واحدها، بهره‌­گیری از سیستم‌های آموزشی و ... برای اولین بار

با استفاده از روش‌­های جدید ساماندهی تعاملات بیرونی/ روابط با دیگر شرکت­‌ها و همکاران بیرونی (اعم از برون‌سپاری، پیمانکاری، همکاری­ها، و ...) برای اولین بار

اگر پاسخ شما به تمامی سوالات فوق منفی است،

به بخش 9 بروید و در غیر این صورت سوال 8-2 را پاسخ دهید.

8-2. در طول سال­‌های 1391 تا 1393 میزان اهمیت هر کدام از اهداف زیر در حرکت به سمت نوآوری­‌های سازمانی شرکت شما به چه میزان بوده است؟

(نوآوری در خط تولید و شیوه ارائه خدمات، مربوط به نوآوری در فرآیند بوده و در این بخش لحاظ نمی­‌شود. اگر شرکت شما چندین نوآوری سازمانی در طی این مدت داشته است، همه آن‌ها را در نظر بگیرید.)


زیاد

متوسط

کم

نامشخص

کاهش زمان پاسخگویی به نیاز مشتریان و یا تأمین­‌کنندگان

ارتقا توان شرکت در توسعه محصولات یا فرآیندهای جدید

بهبود کیفیت کالاها و خدمات

بهبود ارتباطات یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات درون شرکت یا با سایر شرکت­‌ها

کاهش هزینه

افزایش بهره­‌وری

9. نوآوري بازاريابي

نوآوری بازاریابی نیازمند تغییرات قابل توجه در طراحی محصول، بسته‌بندی، تبلیغات یا شیوه قیمت‌گذاری است.

تغییرات فصلی و یا سایر تغییراتی که به صورت معمول و یا متناوب در روش‌های بازاریابی ایجاد می­‌شوند جزء نوآوری بازاریابی نمی‌باشند.

نوآوری بازاریابی عبارت است از به‌کارگیری روش یا استراتژی‌ جدید در بازاریابی که تفاوت چشم‌گیری با روش‌های متداول شرکت داشته و پیش از این مورد استفاده نبوده است.

9-1. در طول سال­‌های 1391 تا 1393، کدامیک از موارد زیر در مورد شرکت شما صادق است؟

تغییرات ظاهری قابل توجه در طراحی یا بسته‌بندی کالا و خدمات که برای افزایش ظرافت و زیبایی آن انجام می­‌شود. (تغییر در عملکرد و یا ویژگی‌های کالا و خدمات ، نوآوری در محصول محسوب می‌شوند و در این بخش مورد نظر نمی‌باشند.)

بهره‌گیری از رسانه‌ها­‌ و یا روش­‌هایی که برای اولین بار جهت ترویج و انتشار محصولات در بازار استفاده شده است(مانند: استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات جدید تلویزیونی، اعطای کارت وفاداری یا امتیاز به مشتریان و ...) برای اولین بار

استفاده از شبکه­‌های فروش یا روش­‌های جدید برای پخش یا توزیع محصولات در بازار (مانند فروش لیسانس محصولات یا فرانشیز، فروش مستقیم و بدون واسطه، اعطای نمایندگی­‌های فروش، مشارکت با سایر شرکت­‌ها، روش‌های جدید برای ارائه محصول و ...) برای اولین بار

روش‌های جدید قیمتگذاری کالا و خدمات (مانند قیمتگذاری متغیر براساس میزان تقاضا، استفاده از نظام­‌های تخفیف­‌دهی و ...) برای اولین بار

اگر پاسخ شما به همه پرسش­‎های قبلی خیر است،

به بخش 10 بروید در غیر این صورت ادامه دهید

9-2. در طول سال­‌های 1391 تا 1393، میزان اهمیت هر کدام از استراتژی­‌های زیر برای حرکت به سمت نوآوری بازاریابی در شرکت شما به چه میزان بوده است؟ اگر شرکت شما در طی این مدت چندین نوآوری بازاریابی داشته است، همه آن‌ها را در نظر بگیرید.

زیاد

متوسط

کم

نامشخص

افزایش یا حفظ سهم بازار

معرفی محصولات شرکت به گروه جدیدی از مشتریان

معرفی محصولات شرکت به بازارهای جدید


10. افزایش خلاقیت و مهارت افزایی

10-1. در فاصله سال­های 91 تا 93، کدامیک از روش‌های زیر برای افزایش خلاقیت و مهارت کارکنان شرکت شما استفاده شده است؟ میزان اثربخشی هر کدام را مشخص نمایید.

روش‌های افزایش خلاقیت

بسیار موثر

اثرگذاری متوسط

بی اثر

عدم استفاده از این روش

استفاده از جلسات طوفان فکری

استفاده از تیم‌های کاری چند تخصصی

چرخش شغلی افراد در پست­‌های مختلف سازمانی

ارائه مشوق­‌های مالی در قبال ارائه ایده از سوی کارکنان

ارائه مشوق‌های غیرمالی در قبال ارائه ایده از سوی کارکنان

آموزش به کارکنان با هدف افزایش خلاقیت و ارائه ایده از سوی آنان


11. اطلاعات کمی فعالیت­های تحقیقاتی و توسعه فناوری

11-1. تعداد هر یک از موارد زیر در شرکت شما در طول سال­های 1391 تا 1393 چقدر بوده است؟

تعداد اختراعات ثبت شده در داخل کشور توسط شرکت شما
تعداد اختراعات ثبت شده در مراجع معتبربین المللی توسط شرکت شما
تعداد پتنت­‎های تجاری شده توسط شرکت شما
تعداد طرح های صنعتی که توسط شرکت شما ثبت شده است
تعداد علائم تجاری ثبت شده توسط شرکت شما
تعداد مجوزهاي ليسانس/ فرانشیز اعطا شده به ساير شرکت‌ها/ نهادهاي بيروني (فروش حق امتياز)

11ـ2. لطفا تعداد کارکنان فعال در شرکت شما در سال­ 1393 را بر حسب مدرک تحصیلی و به تفکیک مورد نظر در جدول زیر مشخص نمایید.

مدرک تحصیلی

تعداد نیروی تمام وقت

تعداد نیروی پاره وقت

کل شرکت

فعال در تحقیق و توسعه

کل شرکت

فعال در تحقیق و توسعه

دیپلم و فوق دیپلم

لیسانس

فوق لیسانس

دکتری





©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir